Løbeåret 2025/2026

Julekalenderløbet 2025

Nyt løbeår er skudt i gang efter 24 Timer Ved Havet 2025 og indtil løbet i Sæby igen slut maj 2026. Dette år bestod af væsentligt færre ræs, end året forinden. Med vilje havde jeg skruet ned for races, for at fokus kunne blive stillet lidt længere ud i fremtiden.

For jeg vil gerne være god til ultraløb, og dermed skal jeg helst ikke smadre kroppen ved mange PR-forsøg til diverse løb ind ad en kant.

Men dermed ikke sagt året ikke bød på gode oplevelser – og også flere gange personlige rekorder, som også tæller med i motivationen.

Sløv start – stærk slutspurt på løbeåret

Turen i Sæby til 24 timervedhavet 2025 tog hårdt på kroppen. Havde enormt ondt i stængerne mange uger, nærmest måneder efter.

28. juni hoppede jeg dog på Galten Sommer Marathon, hvor distancen egentlig var marathon – jeg skulle dog til begravelse, så måtte nøjes med et halvmarathon, hvilket set i bakspejlet var godt.

Godt depot og flinke folk i sporet 🤩 Men turen blev en maksimal mental kamp i en gedigen hede. Lysten, kondien og kroppen var helt væk – så en sejr at jeg lykkedes med målet om den halve, selvom det holdt hårdt.

Pyha der var lang vej retur til at kunne løbe bare lidt tempo.

Julekalenderløbet – efter skadespause med mindre km

Jeg har nu to år løbet Julekalenderløbet, og det er bare noget, der åbenbart passer godt til mig og afslutter hvert kalender løbeår på en skøn måde. Og sikke et løbeår 2025 endte ud med at blive 28. december.

Jeg løb meget lidt i efteråret 2025, selvom jeg kæmpede mig igennem nogle km med gode højdemeter, da familien var på ferie i Frigiliana på den spanske sydkyst.

Men jeg kom godt i gang igen til Julekalenderløbet, der jo byder på 24 løb 24 dage i træk med alle distancerne fra 1-24 kilometer. Skønt løb, hvor også Sussi fik løbet 24 dage i træk med distancer lidt kortere.

Halvmarathon-rekord efter kalenderløbet

Stribe Marathon i Ikast / Ikast Marathon afholder åbenbart flere løb om året, og jeg hoppede med på ræs den 28. december 2025. Der stod halvmarathon på min to-do og jeg løb som med ild i røven.

Jeg ramte dagen perfekt og trods et par mindre mentale kriser på vejen, løb jeg en ny rekord i hus for halvmarathon og faktisk inden da også en 10-kilometers rekord (10-km PR fik jeg faktisk sat igen allerede 28. februar 2028, men da det var på en privat rute og det gik lidt nedad, regner jeg det ikke officielt som en PR).

Tak til Ronni A. for at tro på, at jeg efter Julekalenderløbet godt kunne ramme under 1:50. 14 år gammel rekord barberet med 6 min.

Total optur, hvor jeg blot fik én Minto efter 18 km som fuel. Det var en kold, men fed og flad fornøjelse. Hold kæft det er fedt at få de rekorder opdateret – har været trælse over en længere periode.

Noget sjovt på bagkant er, at Nina Langelund løb den dag. Jeg lagde godt mærke til hendes lyserøde outfit – men kendte hende ikke. Efter at have lyttet til episoden af Løb for Livet med hende, er jeg dog blevet kæmpe fan!

30 KM PR hos Emil Ingerslev

21. februar 2026 havde Emil Ingerslev budt på løbevanvis på en rundstrækning ved Brabrandstien – han sigtede efter 150 km forat fejre dag 1500 med et halvmarathon hver dag.

Jeg ankom lidt sent, og desværre måtte Emil trække stikket efter omkring 80 km.

Jeg fortsatte dog, da jeg på det tidspunkt lå til at kunne stikke min egen 30-km rekord, hvilket kom i hus med tiden 2:53:15 – altså en pace omkring 5:47 per kilometer. Et rigtig fint resultat, eftersom jeg egentlig ikke sigtede efter det før dagen.

Men når benene er der, skal der jo rendes igennem.

God dag på løbekontoret, selvom det ikke blev til mange runder med ikonet Ingerslev.

Holstebro Bylob 2026

At jeg dagen efter havde glemt jeg var tilmeldt Holstebro Byløb, er en anden sag 🙂 Der blev det ikke til rekord, men dog fik jeg halvmarathonet klemt ned under 2 timer som jeg satte som mål efter de første par km. Det var en meget hård dag på kontoret.

Jeg fik øvet at løbe lidt hurtigt på et par af de sidste km. Men ærligt – så var der ikke meget at skyde med.

Men smuk rute, og egentlig en skøn by med ikke alt for mange højdemeter. Jeg startede med 17 i “Parathed til træning” på Garmin Connect, så det var lidt op ad bakke. I hus kom medaljen dog, og hvem kan ikke lide sådan en fætter.

Brabrand Sø Halvmarathon – Endnu en personlig rekord

På Sussis fødselsdag fik jeg lov at forsvinde i nogle timer for at jagte endnu en personlig rekord på halvmarathon, da jeg var heldig at have fået billet til endnu et løb af Brabrand Sø Halvmarathon’s ræs – Pingo er en stjerne og de laver nogle fede løb. Desværre lød det til, at være et af de sidste…

Ræsrapport direkte fra Strava: Tillykke med dagen skat – tak for at være min kanelstang i en fiskestang 🎣 Det gav lige den sidste energi❤️

Troede egentlig ik det ville blive PR, men det gik godt første 10k. Dårlig søvn de sidste uger og hofteproblemer (som dog ikke er der ved hurtigt løb)

Dummede mig mht depot halvvejs – skulle have taget den under motorvejen i stedet. Kostede 20 sek + løb i for meget tøj til start – blev smidt efter 10,5k. Men ikke optimalt at løbe med en trøje i hænderne cirka 5 kilometer, før jeg kunne smide den i depotet.

Kunne godt ha brugt en gel efter 15k – men kørte den hjem på 10 cl cola i depotet. Der skal jo trænes til Sæby.

Alt i alt en fed dag på kontoret, selvom det var hårdt de sidste par km, og der måtte graves dybt.
Men hey – løb forbi Tøffe, og så er dagen jo reddet allerede der efter 6,7 km 🤷‍♂️🤪💙🤍

Stor tak til Pingo – håber han fortryder at oktober-løbet bliver det sidste. For det er dæleme et fedt ræs.

Officiel PR slået med 3 sek – men så er den jo også lettere næste gang ift den var slået med et minut 😆

Og så blev der spillet til den store guldmedalje, da jeg kom hjem til fødselsdagshygge.

Egaa Engsø Løbet 2026 – endnu en rekord

Allerede 6. april stod den på ræs igen, eftersom Sussi og jeg var tilmeldt Egaa Engsø Løbet igen. En virkelig hård dag på kontoret, da stormen Dave den gavtyv sendte piskende regn i hovedet på alle.

Magnus var også tilmeldt, men det blev allerede for meget efter modvind i regnen 1 km.

Jeg fik holdt den stramt og hev med slid og slæb en personlig rekord i land trods benene eksede efter 9k. 48 minutter ligeud på 10 kilometer.

Efter Egaa Engsø Løbet, deltog Sussi og jeg også i SMT Silkeborgløbet, hvor Sussi da fik en tid på 5 km.

Jeg gav dog op efter omkring 10 kilometer – en kaotisk start, hvor man virkelig fornemmede, der var alt for mange mennesker til en rute, hvor man flere steder kun kunne passere én person ad gangen.

Jeg fik aldrig løbet mit eget tempo, og benene var der ikke til det. Med tanke på 24 Timer Ved Havet mindre end en måned fremme, valgte jeg derfor at droppe ud ved depotet efter 10 km.

Selvom jeg er medlem af SMT, må jeg bare sige, at jeg virkelig ikke kan lide det løb.

Man står som sild i en tønde i start-/mål-området, og pladsmanglen på ruten gjorde det svært for mange. Jeg så 5 løbere falde, fordi man ikke så knolde og rødder i skoven, forde man løber så tæt. Tænker ikke mange kan løbe efter PR, og det er en skam, hvis nogle tilmelder sig for at teste forårsformen. Det er en ommer SMT.

Det var dog hyggeligt at løbe de første 5 med Sussi, selvom det også var lavt tempo for hende. Og så blev hun dæleme påkørt på vej væk fra eventet, af en chaufør, der ikke mente han/hun skulle stoppe og høre om Sussi var ok. Æv…

Løbeåret 2025/26 var slut – og next var 24 Timer Ved Havet 2026 -LÆS MERE HER.